بارگذاری سریع تر ...

چگونه عمر باتری UPS را افزایش دهیم؟

عمر باتری UPS به آیتم های مختلفی بستگی دارد که در این مقاله از وبلاگ پویان باطری سعی می کنیم مهمترین آنها را برای شما شرح دهیم.

باتری های UPS کاربردهای مختلفی دارند، اما مهمترین کاربرد آنها در دستگاه های یو پی اس این است که جلوی قطع شدن تجهیزات الکتریکی در زمان قطعی برق را بگیرند، در مراکز درمانی، بانک ها و سایر نقاط حساس از این باطری ها استفاده می شود تا جلوی وقفه افتادن بین قطعی برق و وصل شدن برق اضطراری گرفته شود.

باتری های قدیمی اغلب ضعیف ترین حلقه هر منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) هستند. سیستم‌های UPS با ارائه منبع تغذیه اضطراری به بار الکتریکی شما در صورت قطع برق، به دستگاه‌های شما این امکان را می‌دهند که به اندازه کافی کار کنند تا ژنراتور به کار بیفتد یا تا زمانی که خاموشی مناسب رخ دهد.

آن‌ها همچنین از دستگاه‌های شما در برابر نوسانات برق، خاموشی و سایر مشکلات مربوط به اتصال برق محافظت می‌کنند.

اکثر سیستم های یو پی اس به باتری ها به عنوان منبع انرژی خود متکی هستند. با این حال، باتری ها اغلب مستعد خرابی هستند و خود نیاز به تعویض دارند.

اما چگونه می توان تشخیص داد که باتری یو پی اس نیاز به تعویض قطعی دارد؟ در اینجا، ما تعدادی از علائم هشدار دهنده، و همچنین راه هایی برای تایید نیاز به تعویض باتری را بیان می کنیم.

این باطری ها در دستگاه هایی استفاده می شوند که نباید حتی یک ثانیه هم انرژی خود را از دست بدهند، تجهیزات پزشکی، دوربین ها و تجهیزات امنیتی اماکن حساس و اتاق سرورها از مهمترین این دستگاه ها هستند.

 

طول عمر باتری UPS چقدر است؟

چند عامل مختلف وجود دارد که می تواند روی طول عمر باتری یو پی اس تاثیر بگذارد. به طور متوسط، یک باتری بین 3 تا 5 سال دوام می آورد.

اما، برخی از باتری‌ها می‌توانند بسیار طولانی‌تر دوام بیاورند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در مدت زمان بسیار کوتاهی از بین بروند. همه چیز به شرایط و نحوه نگهداری باتری شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، بیشتر باتری‌های UPS با یک استندبای 5 ساله طراحی شده‌اند. یعنی اگر باتری خود را در شرایط ایده آل نگه دارید و به درستی از آن مراقبت کنید، پس از 5 سال همچنان حدود 50 درصد ظرفیت اولیه خود را خواهد داشت.

این عالی است و معمولاً به این معنی است که می توانید چند سال دیگر از باتری استفاده کنید. اما، پس از آن دوره 5 ساله، ظرفیت باطری بسیار سریعتر شروع به کاهش خواهد کرد.

 

عوامل دیگری که می توانند بر طول عمر باتری UPS شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • دمای عملیاتی؛ اکثر آنها باید در محیطی با دمای بین 20-25 درجه سانتیگراد کار کنند
  • فرکانس تخلیه
  • شارژ بیش از حد یا کمتر

 

همچنین ببینید : باتری مخابراتی چیست

راهکارهایی برای حفظ و افزایش عمر باتری UPS

در نتیجه بسیار اهمیت دارد که بدانید چه کارهایی می توانید انجام دهید تا به درستی از باتری UPS خود مراقبت کنید و عمر باتری را تا حداکثر زمانی که ممکن است افزایش دهید؟ اگر می خواهید حداکثر استفاده را از باتری خود ببرید، کافیست چند نکته ساده را رعایت کنید، رعایت همین اصول ساده باعث افزایش طول عمر باطری ها و در نتیجه کاهش هزینه های شما خواهد شد.

انتخاب مکان مناسب

ابتدا بهترین مکان را برای نصب دستگاه تعیین کنید. همانطور که در بالا گفته شد، دمای محیط می تواند تاثیر زیادی بر طول عمر باتری داشته باشد. بنابراین، هنگامی که برای اولین بار خود دستگاه را نصب می کنید، باید در محیطی با دمای کنترل شده باشد.

آن را در نزدیکی درها، پنجره ها یا جایی که ممکن است در معرض باد یا رطوبت باشد قرار ندهید. حتی منطقه ای که می تواند گرد و غبار زیادی را در خود جمع کند نیز مشکل ساز خواهد بود.

نگهداری منظم و دوره ای

تعمیر و نگهداری منظم باتری یو پی اس شما، شاید بهترین راه برای افزایش طول عمر و استفاده حداکثری از آن باشد. باتری های UPS به گونه ای طراحی شده اند که بادوام و کم تعمیر و بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده نگهداری باشند.

بازدیدهای نگهداری پیشگیرانه

اما، این بدان معنا نیست که شما باید مراقبت مناسب از آنها را نادیده بگیرید، بهتر است هر چند وقت یکبار توسط کارشناس از باتری تست گرفته شود تا مطمئن شوید وضعیت ظرفیت باطری در حالت ایده آل است.

بازرسی های منظم و توجه به ذخیره سازی نیز مهم است. وضعیت ذخیره سازی یک عامل مهم در طول عمر باتری یو پی اس است، زیرا باتری استفاده نشده نیز بعد از مدتی شروع به از دست دادن ظرفیت خود می کند.

در اصل، اگر باتری هر 3 ماه یکبار شارژ نشود، حتی اگر از آن استفاده نشده باشد، شروع به از دست دادن ظرفیت می کند. اگر به اندازه کافی مکرر آن را شارژ نکنید، از 18 تا 24 ماه دیگر بی فایده می شود.

توجه داشته باشید که نیاز به اقدام پیچیده ای نیست، چرا که اکثر باطری های یو پی اس به گونه ای طراحی شده اند که فرآیند شارژ و دشارژ را اتوماتیک انجام می دهند، فقط کافی است مطمئن شوید که باتری ها به سیستم برق اصلی متصل هستند تا در زمانی که برق مجدد وصل می شود بلافاصله شروع به ذخیره سازی انرژی و شارژ مجدد خود کنند.

سایر علائم خرابی یا پایان عمر باطری

هنگامی که زمان خرابی باتری نزدیک می شود، باتری ها اغلب علائم عجیبی را نشان می دهند که می توان آنها را نشانه کوتاه شدن عمر باقی مانده باتری در نظر گرفت. به طور معمول، تکرار آلارم ها، چشمک زدن چراغ های پنل و نوشته های عجیب روی نمایشگر همه از علائم خرابی باتری یو پی اس هستند.

 

چگونه بفهمم باتری یو پی اس نیاز به تعویض دارد؟

چندین علامت کلیدی وجود دارد که باید به دنبال آن باشید تا مشخص کنید که آیا باتری یو پی اس شما به پایان عمر خود رسیده است یا خیر.

بارزترین آن زنگ هشدار کم بودن ذخیره باتری است. تمام باتری های یو پی اس این زنگ هشدار را دارند و زمانی که تست خود را انجام می دهند، اگر میزان ذخیره انرژی الکتریکی باتری کم باشد، یا صدا می دهد یا چراغ آن خاموش خواهد شد، که این نشانگر نیاز به تعویض باتری است.

 

علاوه بر این نشانه ها، اگر متوجه شده اید که زمان زیادی طول می کشد تا باتری شما شارژ شود، باید این را در نظر بگیرید که احتمالاً در حال حاضر آنطور که باید به طور موثر کار نمی کند و احتمالا باید به فکر تعویض آن باشید. (مثال مشابهی که شاید بسیاری از ما لمس کرده باشیم باتری گوشی های موبایل است، برای بسیاری از ما اتفاق افتاده که زمان شارژ شدن گوشی هوشمند ما پس از مدتی نسبت به زمانی که تازه گوشی را خریده بودیم بسیار بیشتر شده است و اینجا متوجه می شویم که باطری گوشی ما دچار مشکلی شده است و نیاز به تعویض آن است.)

هنگامی که سیستم باتری UPS شما دیگر نمی تواند حداقل 80 درصد ظرفیت نامی خود را در آمپر ساعت تامین کند، احتمالاً نشان دهنده این است که باتری شما نیاز به تعویض دارد.

به طور معمول، زمانی که باتری به این درصد از ظرفیت خود برسد، روند پیری آن به سرعت تسریع می‌شود و پایان عمر باتری UPS (عمر مفید آن) نزدیک می شود.

در نهایت، به زمان استفاده از باتری که توسط سازنده روی کاتالوگ آن درج شده نیز توجه کنید. حتی اگر هیچ یک از این علائم را واضح نمی بینید، به این معنی نیست که باطری باید مثل روز اول کار کند.

اگر بیش از سه سال است که باتری یو پی اس دارید، محتمل است زمان آن رسیده باشد که به دنبال جایگزینی باطری های سیستم باشید و عمر باتری UPS شما به پایان خود بسیار نزدیک شده است.

چگونه عمر باتری UPS را حفظ کنیم

چگونه عمر باتری UPS را حفظ کنیم

آیا یو پی اس همیشه باید به برق وصل باشد؟

شما می توانید هر طور که صلاح می دانید از باتری UPS خود مراقبت کنید. اما، جدا کردن آن از برق می تواند طول عمر باتری UPS را کاهش دهد، همانطور که بالاتر گفتیم یکی از مراقبت های مهم این است که مطمئن باشیم باتری همیشه به شبکه برق اصلی متصل است.

برای مثال، اگر یو پی اس خود را هر شب جدا کنید، فرآیند تخلیه خود به خودی اتفاق می افتد و وقتی دوباره به برق وصل شد، باتری باید خودش را دوباره شارژ کند تا تخلیه آن را جبران کند.

در نتیجه این فرآیند باطری انرژی بیشتری مصرف می کند و تکرار این چرخه می تواند احتمال فرسودگی باتری شما را افزایش دهد و باعث می شود که باتری شما سخت تر کار کند، بنابراین دوام زیادی نخواهد داشت.

 

سوالات متداول

چه زمانی باید باطری یو پی اس را تعویض کرد؟

هنگامی که سیستم باتری UPS شما دیگر نمی تواند حداقل 80 درصد ظرفیت نامی خود را در آمپر ساعت تامین کند، احتمالاً نشان دهنده این است که باتری شما نیاز به تعویض دارد.

بهترین دما برای محیطی که ups در آن قرار دارد چند درجه است؟

دمای عملیاتی؛ اکثر آنها باید در محیطی با دمای بین 20-25 درجه سانتیگراد کار کنند.

عمر باطری های یو پی اس چقدر است؟

چند عامل مختلف وجود دارد که می تواند روی طول عمر باتری یو پی اس تاثیر بگذارد. به طور متوسط، یک باتری بین 3 تا 5 سال دوام می آورد.

  • 0
  • 405

دیدگاه ها

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پشتیبانی آنلاین واتساپ x