بارگذاری سریع تر ...

باتری مخابراتی چیست؟

باتری های مخابراتی ستون فقرات سیستم مخابراتی شما در مواقع اضطراری هستند. بسیار اهمیت دارد که از وقفه در خدمات در هنگام قطع برق و سایر موارد اضطراری جلوگیری کنید، رسیدن به این هدف نیازمند داشتن یک بانک باتری مخابراتی موثر است.

نه تنها به باتری هایی نیاز دارید که کار پشتیبان برق را انجام دهند، بلکه باید این باطری ها طوری باشند که سریع شارژ شوند و طول عمر بالایی داشته باشند تا نیاز به تعویض دائمی آنها نباشد. در این مطلب از وبلاگ پویان باتری سعی می کنیم توضیحاتی برای انتخاب بهترین باطری مخابراتی ارائه دهیم.

 

باتری مخابراتی به چه منظور استفاده می شود؟

باتری های مخابراتی انرژی را برای استفاده در هر زمانی که برق مرکزی قطع می شود ذخیره می کنند. روی این باتری ها به عنوان سیستم برق پشتیبان داخلی حساب می کنند.

این باطری ها باید قدرت کافی برای کارکرد سیستم را ارائه دهند تا زمانی که برق اضطراری جایگزین برق اصلی قطع شده شود.

این باتری ها همچنین باید به اندازه کافی کارآمد، جمع و جور و بادوام باشند تا در برخی از محیط هایی با آب و هوای بسیار سرد یا بسیار گرم خراب نشوند. باتری های مخابراتی به طور قابل توجهی قوی تر و بادوام تر از باتری های معمولی هستند.

باتری مخابراتی چیست

باتری مخابراتی چیست

چه نوع باتری هایی برای مخابرات استفاده می شود؟

دو نوع اصلی از باتری ها وجود دارد که در مخابرات استفاده می شود:

باتری های اسید سرب

باتری های سرب اسید در انواع مختلفی از جمله باتری های مرطوب، باتری های مهر و موم شده یا SLA، باتری های ژل و باتری های AGM وجود دارند. همه این باتری‌ها از انتقال الکترون برای ذخیره انرژی استفاده می‌کنند، اما اینکه چه وسیله‌ای اجازه انتقال الکترون را می‌دهد متفاوت است.

همچنین بخوانید :

باطری سیلد اسید چیست؟

باتری های لیتیوم یون

باتری لیتیوم یون نوعی باتری قابل شارژ است که از کاهش برگشت پذیر یون های لیتیوم برای ذخیره انرژی استفاده می کند.

آند (الکترود مثبت) یک سلول لیتیوم یون معمولی است که معمولاً از گرافیت ساخته شده از کربن است. کاتد (الکترود منفی) معمولاً یک اکسید فلزی است. الکترولیت معمولاً یک نمک لیتیوم در یک حلال آلی است.

این نوع باتری معمولا در وسایل الکترونیکی قابل حمل و وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می شود. همچنین کاربرد قابل توجهی برای ذخیره انرژی در مقیاس شبکه و کاربردهای نظامی و هوافضا دارد.

در مقایسه با سایر فناوری‌های باتری قابل شارژ، باتری‌های لیتیوم یون دارای چگالی انرژی بالا، تخلیه خود به خودی کمتر هستند.

هر دو باتری سرب اسید و لیتیوم یون برای استفاده در سیستم های مخابراتی کاربرد دارند.

 

انتخاب نوع باتری برای سیستم های مخابراتی

اگر می خواهید یک سیستم پشتیبان کارآمد برای شبکه مخابراتی خود داشته باشید، انتخاب نوع باتری مناسب مهم است. با وجود اینکه تنها دو نوع باتری اصلی وجود دارد (سرب-اسیدی و لیتیوم یون)، باتری‌های سرب اسید دارای چندین نوع فرعی هستند که آنقدر متفاوت هستند تا ارزش بررسی را داشته باشند.

انواع باطری های سرب اسیدی

باتری های سرب اسیدی کلاسیک

باتری های سرب اسیدی بیش از یک قرن و نیم است که کار می کنند و گزینه های نسبتاً کارآمدی هستند. این باتری ها از سلول های باتری معلق در مایع برای ذخیره و انتقال انرژی استفاده می کنند.

با این حال، از آنجایی که آنها 100٪ مهر و موم شده نیستند، مایع داخل آنها باید گهگاهی دوباره پر شود که نیاز به نگهداری آنها را افزایش می دهد.

 

باتری های مهر و موم شده یا SLA

باتری‌های SLA یا سیلد لید اسید کمی بادوام‌تر از باتری‌های سرب اسیدی استاندارد هستند زیرا کاملاً در بدنه بسته شده‌اند.

فن آوری کارکرد هر دو نوع این باطری ها یکسان است، اما نیازهای تعمیر و نگهداری در باطری های مهر و موم شده بسیار کمتر است، و همین آنها را به گزینه طولانی مدت بهتری برای بسیاری از سیستم های مخابراتی تبدیل می کند.

اساسا باتری های سیلد اسیدی به باتری تعمیر ناپذیر و بدون نیاز به نگهداری معروف هستند.

 

باتری های ژل

هنگام بررسی و انتخاب باتری مخابراتی، باتری های ژل گزینه ای بادوام هستند مانند باتری های سرب اسیدی مهر و موم شده اما با ژل غلیظ شده به جای آب.

این ژل برای بهبود دوام باتری بدون کاهش کارایی کار می کند.مهمترین نکته ای که باعث شده باتری های ژلی نسبت به باطری های سرب-اسیدی کم فروش تر باشند، گران تر بودن آنها است.

 

باتری های AGM

باتری‌های AGM احتمالاً کارآمدترین باتری‌های سرب اسیدی هستند. آنها به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز دارند و به لطف تشک فایبرگلاس که با راندمان بالا بین سلول ها قرار گرفته، کوچکتر از سایر باتری های سرب اسید هستند.

باتری های AGM نیز نسبتاً طولانی مدت در سیستم می مانند و برای سیستم های مخابراتی که فضای محدودی برای باتری دارند، انتخاب خوبی هستند.

در مقایسه با باتری‌های ژل نیز، باتری‌های AGM همچنان کارآمدتر و قدرتمندتر هستند و در عین حال کوچک‌تر و بادوام‌تر هستند. آنها همچنین به طور قابل توجهی کارآمدتر از SLA یا باتری های سرب اسید معمولی هستند.

به عنوان یک مزیت اضافی، این نوع باتری اغلب می تواند مقرون به صرفه تر از باتری های لیتیوم یون باشد، و آنها را به گزینه ترجیحی بسیاری از شرکت های مخابراتی تبدیل می کند.

 

باتری های لیتیوم یونی

باتری لیتیوم یونی

باتری لیتیوم یونی

باتری های لیتیوم یونی به طور قابل توجهی دارای فناوری جدیدتری نسبت به باتری های سرب اسیدی هستند و نسبت به مدل های قدیمی تر بهبودهایی در کارایی و توان ارائه می دهند.

آنها همچنین معمولاً از همه باتری‌ها به جز AGM کوچکتر هستند و تعمیر و نگهداری کمی دارند. با این حال، باتری‌های لیتیوم یونی نیز به طور کلی گران هستند و تنها برای برخی از برنامه‌های مخابراتی وسیع می توانند مقرون به صرفه باشند.

در عین گران بودن، باتری‌های لیتیوم یونی بهترین پایداری و مقاومت در برابر بلایا را در میان باتری‌های مخابراتی موجود ارائه می‌دهند.

 

ذخیره انرژی

در باطری هایی که برای سیستم های مخابراتی استفاده می شود، میزان ذخیره کردن انرژی در باتری مخابراتی اهمیت به سزایی دارد، بسیار مهم است که باطری ها توان بالایی داشته باشند تا هنگام قطع برق تا برقرار شدن شبکه پشتیبان شما زمان طولانی تری در اختیار داشته باشید.

این بدان معناست که باتری‌های شما باید ظرفیت انرژی بالایی داشته باشند و پس از وصل شدن مجدد برق، باید به سرعت شارژ شوند. به این ترتیب، اگر برق دوباره قطع شود، آماده هستید.

 

ماندگاری باطری ها

دو نوع باتری مخابراتی وجود دارد: نصب دائمی و نصب موقت. تاسیسات دائمی برای مدت طولانی فعال هستند و باید به اندازه کافی بادوام باشند تا بتوانند در وضعیت های مختلف آب و هوایی کیفیت خود را حفظ کنند.

آنها همچنین باید بتوانند شارژ ثابتی را برای مدت طولانی بدون از دست دادن برق نگه دارند. باتری‌های موقت ممکن است فقط برای مواقع اضطراری، در حین تعمیر و نگهداری یا ارتقاء، یا زمانی که منتظر نصب باتری‌های دائمی هستید، مورد استفاده قرار گیرند.

به طور کلی، باتری های موقت نیازی به قوی یا بادوام بودن باتری های دائمی ندارند. با این حال، آنها همچنان باید بتوانند حداقل مقدار برق مورد نیاز سیستم مخابراتی شما را حفظ کنند. آنها نباید به عنوان جزئی دائمی از سیستم در نظر گرفته شوند.

 

مقاومت در شرایط سخت

باتری های مخابراتی باید به گونه ای ساخته شوند که در شرایط فوق العاده سخت از جمله بلایای طبیعی مقاومت کنند. دلیلش این است که، به عنوان پشتیبان اصلی برق برای سیستم مخابراتی شما، آنها باید حتی زمانی که همه چیز قطع است، در مدار باشند.

نیاز به دوام بیشتر یکی از دلایلی است که باعث می شود هم باتری های AGM و هم باتری های لیتیوم یونی برای استفاده در شبکه های مخابراتی توصیه می شوند.

هرچه خود باتری ها دوام بیشتری داشته باشند، نیازهای کمتری برای محفظه آنها وجود دارد. هر چه باتری دوام کمتری داشته باشد، کنترل کننده دما، تهویه، ضربه گیر و سایر ابزارهای نگهداری باید در محفظه آنها تعبیه شود.

 

الزامات تعمیر و نگهداری

در حالی که تعمیر و نگهداری با هر بانک باتری مخابراتی اجتناب ناپذیر است، به حداقل رساندن نیازهای تعمیر و نگهداری شما نیز می تواند به کاهش هزینه های بلند مدت شما برای سیستم کمک کند.

انواع باتری‌های سرب اسیدی و لیتیوم یونی از منظر تعمیر و نگهداری بهترین گزینه‌ها هستند زیرا بسیار خودپایدار هستند.

 

سوالات متداول

وظیفه باتری مخابراتی چیست؟

مهمترین وظیفه باتری های مخابراتی تامین برق شبکه در هنگام قطعی برق است تا زمانی شبکه پشتیبان برق (ups) فعال شود.

کدام باطری ها برای سیستم های مخابراتی کاربرد دارند؟

هر دو باتری سرب اسید و لیتیوم یون برای استفاده در سیستم های مخابراتی کاربرد دارند.

بهترین انتخاب برای یک سیستم مخابراتی کدام باطری است؟

اگر مشکل هزینه ای در کار نباشید باطری های لیتیوم یونی، ولی باتری های سرب-اسیدی مقرون به صرفه تر هستند.

 

نتیجه گیری نهایی

باتری‌های مخابراتی ممکن است بخش نسبتاً کوچکی از کل سیستم مخابراتی شما به نظر برسند، اما آنها یک جنبه حیاتی از هر سیستم مخابراتی خوب هستند. آخرین چیزی که می‌خواهید این است که گوشی‌هایتان درست زمانی که به آن‌ها در مواقع ضروری نیاز دارید از کار بیفتند.

نصب یک سیستم باتری مخابراتی بادوام و با طراحی خوب یکی از راه‌های اطمینان از آمادگی شما برای بدترین حالت است. در حالت ایده‌آل، سیستم شما باید تمام استانداردهای عملیاتی را در مورد باتری‌ها رعایت کند یا از آن فراتر رود، و سیستم باید تا حد امکان به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز داشته باشد. به این ترتیب، می‌دانید که وقتی به برق اضطراری باتری ها نیاز دارید سیستم آماده به کار است.

  • 0
  • 315

دیدگاه ها

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پشتیبانی آنلاین واتساپ x