بارگذاری سریع تر ...

پاسخ به 10 سوال پرتکرار درباره یو پی اس

معمولا هنگام خرید دستگاه UPS سوالات مختلفی از قیمت آن گرفته تا ظرفیت مورد نیاز و … پیش روی شما قرار می گیرد، در این پست از وبلاگ پویان باتری سعی کرده ایم به 10 مورد از این سوالات پرتکرار پاسخ دهیم.

 

یو پی اس چیست؟

UPS (منبع برق بدون وقفه) یک وسیله الکتریکی است که برای تامین برق بدون وقفه تجهیزات الکترونیکی حساس استفاده می شود. این دستگاه می‌تواند به ساختمان های اداری و مسکونی کمک کند تا هنگام قطع برق به کار خود ادامه دهند، در ارتباط بمانند و نمایش‌های مورد علاقه خود را تماشا کنند.

یو پی اس راه حل بلندمدتی برای از دست دادن برق یا “برق جایگزین دائمی” نیست. اما می تواند روتر اینترنت شما و طیف وسیعی از دستگاه های الکتریکی مهم را برای مدت زمان کوتاهی تامین کند. تجهیزات متصل به UPS نیز از حفاظت برق قابل اعتماد بهره مند خواهند شد.

 

دستگاه های یو پی اس چند دسته هستند؟

سیستم های یو پی اس را می توانیم به دو دسته بک آپ باتری و بک آپ ژنراتور طبقه بندی کنیم. سیستم های پشتیبان باتری از باتری ها برای ذخیره انرژی در حین کارکرد عادی استفاده می کنند. سیستم های پشتیبان ژنراتور از ژنراتورها برای تولید برق در هنگام قطع برق استفاده می کنند.

انواع دستگاه Ups

انواع دستگاه Ups

یو پی اس دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

دستگاههای یو پی اس برای محافظت از تجهیزات حساس در برابر نوسانات برق که ممکن است در هنگام قطع برق رخ دهد، طراحی شده اند. می توانید از آن برای رایانه ها، سرورها، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات پزشکی، سیستم های کنترل صنعتی و سایر انواع تجهیزات مشابه استفاده کنید.

هرچند که این دستگاه‌ها در اصل برای محافظت از سیستم های حساس در برابر نوسانات و شرایط ناپایدار برق در نظر گرفته شده‌اند، اما می‌توانیم از آنها برای برنامه‌های کاربردی دیگر استفاده کنیم. بعضی افراد سیستم های یو پی اس را خریداری کرده اند تا در هنگام قطع برق، چراغ های خانه را روشن نگه دارند.

در کلینیک ها از یو پی اس برای حفظ تجهیزات پزشکی حیاتی استفاده می کنند چرا که در تجهیزات پزشکی بحث سر مرگ و زندگی است و قطعی اتصال اگر حتی در حد ثانیه هم باشد بسیار خطرناک است. برخی از مشاغل دیگر نیز از آنها برای به تاخیر انداختن وقفه ها استفاده می کنند تا فایل های مهم خود را ذخیره کنند و سپس رایانه ها را خاموش کنند.

 

چه کسانی به یو پی اس نیاز دارند؟

سیستم‌های UPS معمولاً در مجموعه های کاربردی حیاتی مانند بیمارستان‌ها، مراکز داده، مؤسسات مالی، کارخانه‌های تولیدی و پایگاه‌های نظامی استفاده می‌شوند. این دستگاهها همچنین برای خانه ها نیز ایده آل هستند. شرایط ناپایدار برق می تواند منجر به آسیب شدید وسایل الکترونیکی شود که نوسانات مکرر برق به آنها آسیب رسانده، پر واضح است که خرابی این دستگاهها هزینه سنگین تری روی دوش شما خواهد گذاشت.

به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها برای هر لپ‌تاپ، کامپیوتر و دستگاه‌های الکترونیکی ضروری در تجارت خود، واحدهای منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) نصب می‌کنند. این دستگاه‌ها در صورت قطع برق وارد عمل می‌شوند و به دستگاه شما یک منبع پایدار پایدار برق می‌دهند.

یو پی اس یک روش حفاظتی مقرون به صرفه و قابل اعتماد است. یو پی اس ها همچنین می توانند با روشن نگه داشتن دستگاه ها به اندازه کافی برای ذخیره داده ها در جایی که اطلاعات حساس پردازش و ذخیره می شوند، زمان بخرند و از دست دادن داده ها جلوگیری کنند.

 

آیا یو پی اس می تواند کتری برقی را روشن کند؟

از نظر فنی، یک یو پی اس با ظرفیت باتری به اندازه کافی بالا می تواند کتری برقی شما را تغذیه کند. اما برای مصارف خانگی این چنینی یک باتری به اندازه کافی بزرگ احتمالا گزینه مقرون به صرفه ای نخواهد بود. یک ژنراتور یا دیگر سیستم منبع تغذیه جایگزین می تواند راه حل بهتری برای لوازم خانگی برقی باشد.

 

کدام UPS برای رایانه های شخصی بهترین انتخاب است؟

برای اینکه بفهمید کدام UPS برای راه‌اندازی سیستم شما بهترین گزینه است، با بررسی میزان ولتاژ مورد نیاز خود و مدت زمانی که برای تامین برق به UPS نیاز دارید، شروع کنید. فرض کنید یک رایانه شخصی، صفحه نمایش با اندازه استاندارد و یک سیستم بلندگو در راه اندازی خود دارید. هر دستگاه به مقدار مشخصی برق نیاز دارد.

به سادگی این موارد را با هم جمع کنید، سپس دستگاهی تهیه کنید که ولتاژ بیشتر از مقدار محاسبه شده شما تامین کند. به طور معمول، اندازه های موجود 1 ساعته، 2 ساعته و 4 ساعته هستند.

نوسانات برق در ایران کم و بیش پیش می آید و اگر سیستم گیمینگ حرفه ای دارید که هزینه زیادی برای آن کرده اید بد نیست که از یو پی اس استفاده کنید تا از دستگاه خود در مقابل این نوسانات مراقبت کنید.

هر گیمری به خوبی می داند خراب شدن یک قطعه از سیستم مثلا سی پی یو یا کارت گرافیک و جایگزینی آن چه هزینه سنگینی در پی خواهد داشت.

 

هزینه یو پی اس در ایران حدودا چقدر خواهد بود؟

قیمت ها بر اساس ظرفیت باتری متفاوت است. به عنوان مثال، یک باتری با ولتاژ 1500 VA می تواند توان خروجی مداوم را برای یک کامپیوتر معمولی برای کمتر از یک ساعت ارائه دهد. هر چه باتری بزرگتر باشد، دستگاه یو پی اس گرانتر خواهد بود.

مثلا یک یو پی اس مناسب دوربین مدار بسته با ظرفیت 240 ولت آمپر حدود 2 میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت برخی از دستگاه های یو پی اس در ایران (آپدیت خرداد 1402) :

  • یو پی اس نیروسان با ظرفیت 700 ولت آمپر : 4.000.000 تومان
  • یو پی اس فاران با ظرفیت 800 ولت آمپر : 3.850.000 تومان
  • یو پی اس لاین اینتر اکتیو با ظرفیت 1000 ولت آمپر : 6.000.000 تومان
  • یو پی اس فاراتل با ظرفیت 1300 ولت آمپر : 6.245.000 تومان
  • یو پی اس فاران مدل Blazer Plusبا ظرفیت 1500 ولت آمپر : 6.730.000 تومان
  • یو پی اس الجا با ظرفیت 3000 ولت آمپر : 24.600.000 تومان
باطری های یو پی اس

باطری های یو پی اس

چرا صدای بوق یو پی اس بلند شده است؟

قطع برق

اغلب، یک UPS با قطع برق شروع به بوق زدن می کند و شروع به تامین برق پشتیبان برای دستگاه های شما می کند. در حالی که دستگاهها بار یو پی اس را تخلیه می کنند، بیشتر و بیشتر بوق می زند تا به شما اطلاع دهد که چقدر انرژی باقی مانده است.

اگر UPS شما بوق می‌زند اما کاهش بار را تجربه نمی‌کنید، می‌توانید کلید برق اصلی یا برد DV خود را بررسی کنید. ممکن است اتصال یو پی اس با برق مرکزی شما قطع شده باشد، یا ممکن است مشکل دیگری در منطقه شما وجود داشته باشد.

 

باتری کم است

اگر صدای بوق دائمی را می شنوید، معمولاً به این معنی است که باتری UPS کم است. در این صورت باید فوراً دستگاه های الکترونیکی خود را خاموش کنید تا از آنها محافظت کنید.

 

خودآزمایی ناموفق

اگر هنوز صدای بوق می شنوید، اما یو پی اس شما برای شارژ وصل است و برق خانه شما روشن است، ممکن است به این دلیل باشد که یو پی اس شما در تست خودآزمایی شکست خورده است. این یا به این معنی است که باید تعویض شود یا اینکه دستگاهی که به برق وصل است خیلی سریع برق آن را تخلیه می کند.

قبل از بازدید از UPS، ابتدا سعی کنید دستگاه هایی را که در حال حاضر به یو پی اس وصل شده اند، جدا کنید. اگر صدای بوق متوقف شود، به این معنی است که دستگاهی که به برق وصل کرده اید به جریان برق قوی تری نسبت به آنچه که یو پی اس می تواند ارائه دهد نیاز دارد.

صدای بوق به شما اطلاع می دهد که UPS نمی تواند بارهای متصل را تحمل کند. اگر فقط یک دستگاه را به برق وصل کرده اید و با این مشکل مواجه هستید، ممکن است یو پی اس شما نیاز به تعویض داشته باشد.

 

آیا باید UPS خود را همیشه به برق وصل نگه دارم؟

بله، دستگاه های یو پی اس شما باید همیشه به برق شبکه متصل بمانند. اگر کیفیت برق بد یا قطعی برق را تجربه کردید، ممکن است آنقدر ناگهانی اتفاق بیفتد که ممکن است وقت کافی برای وصل کردن برق و روشن کردن آن نداشته باشید. دستگاه هایی که می خواهید محافظت کنید باید به UPS وصل شوند.

 

آیا یک UPS می تواند در حین کاهش بار برق اضطراری به من بدهد؟

بله، نوسانات جریان برق روی برخی دستگاههای الکتریکی و به طور مشخص کامپیوترها، پرینترها و روترهای مودم و لوازم مشابه رایانه ای تاثیر منفی خواهد گذاشت، بنابر این اگر یک دستگاه یو پی اس خریداری کردید بهتر است همواره دستگاههای مهم خود را به آن متصل داشته باشید.

 

سوالات متداول

قیمت انواع یو پی اس در ایران چقدر است؟

رنج قیمتی دستگاههای یو پی اس پرکاربرد در ایران از حدود 1 میلیون تا 30 میلیون تومان متغییر است، قیمت نهایی هر دستگاه بستگی به ظرفیت آن دارد.

آیا برای رایانه های خانگی هم استفاده از یو پی اس نیاز است؟

نوسانات برق در ایران کم و بیش پیش می آید و روی عملکرد قطعات رایانه تاثیر می گذارد.
به ویژه اگر سیستم گیمینگ حرفه ای دارید که هزینه زیادی برای آن کرده اید بد نیست که از یو پی اس استفاده کنید تا از دستگاه خود در مقابل این نوسانات مراقبت کنید.

 

منابع :

techtarget

Wikipedia

 

  • 0
  • 524

دیدگاه ها

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پشتیبانی آنلاین واتساپ x